Segons Castells la societat civil s’està
desintegrant en favor d’uns subjectes que desenvolupen la resistència comunal.
És a dir que s’oposen als rols preestablerts a priori per aquesta. Per tant,
podem dir que les xarxes estan reestructurant les parets mestres del que
coneixíem com a societat d’una manera força ràpida. Les institucions i els
mecanismes que conformaven les nacions estat, la religió... estan evolucionant
cap a unes noves formes d’organització que creen una certa resistència als
models tradicionals. Un model d’aquestes noves maneres d’organitzar el món el
trobem en els fonamentalismes religiosos que són una font de creació
d’identitat en xarxa de manera reactiva a les organitzacions convencionals.
Definim el fonamentalisme com la construcció de la identitat
col·lectiva a partir de la identificació de la conducta individual i les
institucions de la societat amb les normes derivades de la llei de Déu,
interpretada per una autoritat definida que fa d'intermediari entre Déu i la
humanitat. "És impossible que els fonamentalistes raonin o resolguin res
amb la gent que no comparteix la seva submissió a una autoritat, ja sigui una
Bíblia, un papa infal·lible, els codis de la sharia a l'islam o les
implicacions de la halakà en el judaisme"[1].
En el moment de l'emergència de la societat
xarxa, la planificació reflexiva esdevé impossible, excepte per una elit, perquè la societat xarxa es basa en
la disjunció del que és local i el que és global per a la majoria d'individus i
grups socials, i per la separació en diferents marcs temporals del poder i
l'experiència.
És a dir que el fonamentalisme com molts dels
fenòmens socials que es donen a les xarxes té, per una banda, un paper excloent
dels membres que no comparteixen les normes del grup, però per altra també
cohesiona els seus membres.
Tal com diu Marty , un dels inconvenients que veuen els
estudiosos, és que en els integrismes religiosos no hi ha un procés de reflexió
individual que accepti la diversitat de pensament. Més aviat es tracta de la
imposició, a través d’un mitjancer, d’unes conviccions que es converteixen en dogma.
Però l’integrisme és també una reacció a uns
fets històrics reals que han succeït en uns determinats llocs i que han
provocat una reacció social que s’ha vist afavorida per les xarxes.
Les xarxes s’han convertit en transmissores
del malestar de les societats i han potenciat aquests moviments reactius que
tenen l’origen en la societat civil.
Ara bé
el camí que segueixen els integrismes cap a una confrontació ,de vegades
armada, no és queda a les xarxes sino que torna a les societats en forma de
terrorisme indiscriminat en unes societats civils que no saben fer-hi
front. [2]
Hola Marçal,
ResponEliminael integrismo es básicamente una actitud religiosa que predica la intangibilidad de su sistema. Por tanto, está cerrada al cambio, no hay posibilidad de crear los vórtices necesarios que permitan romper el equilibrio y dar paso a un nuevo paradigma.
Por tanto, parece incongruente que empleen las redes hipertextuales como medio de comunicación. Creo que la exposición de sus valores a un público tan heterogéneo como el que habita internet en la actualidad es perjudicial en dos sentidos: primero, porque estos sistemas expuestos a la luz hace que "se le vean las costuras", es decir, se detecten los fallos y que el lector lo deje de lado por no coherentes. Segundo, y quizás más importante, porque el mismo emisor acaba por "contaminarse" al contactar con otros puntos de vista, otros esquemas, que le hagan cambiar de opinión y abandonar esa creencia fundamentalista.
O esa es mi esperanza, dado el peso que puede tener la relación entre los marcos mentales de cada individuo y el mensaje emitido.
Saludos.
mgonzalezcruz0